Rozmach elektromobilů by mohl německý automobilový průmysl připravit do roku 2025 o více než 100.000 pracovních míst ve výrobě spalovacích motorů, pokud se firmám nepodaří zvýšit úsilí o rekvalifikaci zaměstnanců. Ukázal to tento týden průzkum renomovaného institutu Ifo.
Výroba automobilů na baterii vyžaduje méně montážních prací jako produkce vozidel se spalovacím motorem. Posun směrem k elektronické mobilitě tak znamená, že firmy musí vyřešit hrozbu nezaměstnanosti z důvodu neodpovídající kvalifikace a proškolit zaměstnance, uvedl institut Ifo.
„Přechod na elektronickou mobilitu je hlavní výzvou, zejména pro středně velkých dodavatelů,“ uvedl prezident Ifo Clemens Fuest. Podle něj nelze přitom očekávat, že odchod silných populačních ročníků do důchodu pomůže nějak podstatně zmírnit problémy spojené s transformací zaměstnanosti.
Ifo odhadl, že do roku 2025 bude ohroženo nejméně 175.000 pracovních míst v automobilovém průmyslu, přičemž do té doby by mělo odejít do důchodu jen zhruba 73.000 zaměstnanců z výroby spalovacích motorů.
To znamená, že přibližně 100.000 pracovníků v tomto odvětví automobilového průmyslu by mohlo čelit riziku nezaměstnanosti, pokud by v následujících letech nebyli schopni získat nové dovednosti, ukázal průzkum.

„Protože tento rozdíl je již nyní známý, společnosti mají možnost včas přijmout nezbytná opatření, jako jsou rekvalifikace a další vzdělávání,“ uvedl Oliver Falck, výzkumník z Ifo.
Ifo upozornil také, že průzkum, který si nechal vypracovat svaz německého automobilového průmyslu VDA, nezohlednil vytvoření nových pracovních míst ve výrobě elektromobilů a výrobě bateriových článků pro tato vozidla.
To znamená, že celkový dopad přechodu k výrobě elektromobilů na německý trh práce bude pravděpodobně menší než odhadovaných 100.000 ztracených pracovních míst do roku 2025.