Čína loni předstihla Španělsko a stala se největším trhem pro výrobce kubánských doutníků. Oznámil to kubánský státní monopol Habanos.
Ale ani rostoucí poptávka v asijské zemi, která je druhou největší světovou ekonomikou, nedokázal vykompenzovat pokles prodeje jinde ve světě. Globální tržby Habanos se loni snížily o 4% na 507 milionů USD (420,43 milionu eur).
Loňské cestovní omezení v důsledku pandemie onemocnění COVID-19 zasadili tvrdý úder všem zemím závislým od cestovního ruchu i od bezcelního prodeje, uvedl Habanos v prohlášení.
Kubánské ručně ubalené doutníky, které zahrnují značky jako Cohiba, Montecristo a Partagas, jsou mnohými považovány za nejlepší na světě. Habanos obvykle organizuje začátkem roku festival pro bohaté fanoušky tabáku a maloobchodníků, během kterého navštěvují plantáže a továrny a večer se setkávají, aby si vychutnali kubánské doutníky na extravagantních večírcích.
Tento rok však Kuba zápasí s dosud nejhorší vlnou onemocnění COVID-19. I další země po celém světě bojují s pandemií. A tak museli kubánští výrobci uspořádat tento týden pouze virtuální akci na propagaci doutníků.
„Rok 2020 byl náročným rokem nejen pro naše podnikání, ale i pro celé lidstvo,“ uvedl Habanos v prohlášení. Doutníky jsou klíčovým vývozním artiklem pro kubánskou ekonomiku, která loni klesla o 11%. Pandemie, jakož i zpřísněné sankce USA tak ještě zhoršily problémy Havany s hotovostí.

Karibský ostrov nemůže prodávat svůj export na největším světovém trhu s doutníky, v USA, pro desetileté embargo ze strany Washingtonu. Nejdůležitějším trhem pro Habanos zůstává proto Evropa, která se podílí 50% na jeho tržbách. Následuje asijsko-tichomořský region s podílem na tržbách ve výši 16,2%.
Státní kubánská zpravodajská agentura v této souvislosti uvedla, že tržby Habanos v Evropě se loni zvýšily o 2% a v asijsko-tichomořském regionu o 10%. Ale tržby v Africe a na Středním východě klesly o 31% a v Americe o 21%.